TV via Internet

Kijk gratis Nederlandse televisie programma's via het internet!

Kijktips Nederland 3

Wat is er op dit moment op Nederland 3? Nederland 3 is een typische culturele en wetenschappelijke zender van de publieke omroep. Verdieping en kennisdelen staan hier als begrippen centraal. Omroepen als VPRO en VARA bieden van oudsher veel aanbod op deze zenders. De Wereld Draait Door was hier ook op. En wat zijn de leuke kijktips voor vanmiddag en vanavond op Nederland 3? Bekijk hieronder het overzicht!

Top 5 actuele programma's

Waarom de wereld de 5G-techniek van Huawei (niet) wantrouwt

Spionage, 5G en een handelsoorlog. Zaken die allemaal samenkomen als het gaat over de Chinese tech-reus Huawei. De Verenigde Staten doen er alles aan om het Chinese bedrijf dwars te zitten, en roepen de rest van de wereld op dat ook te doen.

Maar waarom precies? Huawei loopt momenteel voorop in 5G-technologie, de vijfde generatie mobiel internet. De Verenigde Staten vrezen dat het bedrijf namens de Chinese overheid zogeheten 'achterdeurtjes' in kan bouwen om op grote schaal andere landen te bespioneren.

Huawei ontkent alle banden met de Chinese regering en zegt niet aan spionage te doen. In onderstaande video legt NOS op 3 uit wat 5G voor ons gaat betekenen, welke rol Huawei precies speelt en waarom dit vraagstuk een geopolitieke kwestie is geworden.

Ontwerp hier je eigen Europese Unie, wat vind jij belangrijk?

De Europese Unie, simpel gezegd een samenwerking tussen 28 Europese landen. Die samenwerking drijft op verschillende pijlers: bijvoorbeeld open binnengrenzen, een interne markt, de euro. Maar wat als je daar opnieuw over mag beslissen? Hoe ziet de Unie er dan uit?

Met de Europese verkiezingen op komst kun je hieronder je eigen Europese Unie bouwen. Wat vind jij belangrijk in de Unie en wat niet? Ga aan de slag:

Hoe deze melkveehouders de weidevogels op hun land redden

Onder de rook van Amsterdam hebben boeren Kasper van Beek en Wes Korrel hun melkveehouderij. Samen met twintig andere boeren uit de regio Amstelland begonnen ze een initiatief om weidevogels te beschermen op hun grasland. Sinds een tijdje staan de eerste weidevogelvriendelijke pakken melk in de schappen in de streek.

"We zijn bijna drie jaar geleden het idee gestart om iets voor weidevogels te doen. We hebben hier in het Amstelland nog een goed weidevogelgebied, dat willen we graag zo houden."

Hoe Kasper en Wes dat doen, zie je in deze video:

In Nederland zijn de populaties van weidevogels de afgelopen dertig jaar sterk afgenomen. In Noord-Holland nam het aantal met 62 procent af sinds 1990. In Zuid-Holland en Gelderland maar liefst met 81 en 77 procent. De grutto, kievit, tureluur, scholekster; van allemaal zijn er nu minder dan dertig jaar terug, blijkt uit cijfers van de Vogelbescherming.

De weidevogel staat model voor het kwetsbare ecosysteem, legt de Vogelbescherming uit. "Als het slecht gaat met de grutto, gaat het slecht met het land en uiteindelijk ook met ons." De weidevogel heeft dan ook een belangrijke functie in het boerenland: ze eten insecten, bestuiven planten en verspreiden zaden. "Koester de biodiversiteit, een aantal van deze soorten leeft alleen in Nederland."

Als belangrijke oorzaak noemt de Vogelbescherming de intensieve melkveehouderij en landbouw in Nederland. "Het mooiste gras voor de koe is gras dat je begin mei kunt maaien. Snelgroeiend productiegras", vertelt Kasper (25). "Maar dat is niet het beste gras voor weidevogels. Die willen lang, niet te dik gras waar ze in kunnen nestelen."

"En het moet kruidenrijk zijn", voegt Wes toe. "Niet alleen productiegras dus, maar gras waar andere planten tussendoor groeien. Daar leven insecten en die worden gegeten door weidevogels." Kasper, Wes en de andere boeren van het initiatief maaien daarom later, hebben kruidenrijk grasland en gebruiken minder kunstmest.

Wie zich het meeste inzet voor de weidevogel, plukt daar binnen de co÷peratie ook de vruchten van. Daarbinnen is namelijk afgesproken dat als je land er goed bij ligt voor vogels, je punten krijgt. "Hoe harder je je best doet, hoe hoger jouw aandeel is in de melkverkoop", vertelt Kasper. Maar uiteindelijk draait het om de weidevogel. "Die hoort thuis in het Hollandse landschap", zegt Wes. "Wat je kunt doen, moet je doen. Ik vind het onze plicht om de weidevogel hier een plek te blijven geven."

Insta-foto voor gratis overnachting? Die vraag krijgen horeca steeds vaker

Instagrammers en andere social mediabekendheden die hun online bereik gebruiken voor een gratis overnachting of maaltijd. Op Bali en in de Filipijnen worden horecaondernemers er gek van. Hoe zit dat in Nederland?

We zochten het uit in deze video:

Nederland kent naar schatting zo'n vijftienduizend influencers. NOS op 3 wilde weten hoe die samenwerken met de horeca en sprak met zo'n honderd restaurants, hotels en vakantieparken. Deels via een enquŕte en deels telefonisch.

Hoewel de ervaringen uitleenlopen, is iedereen het over een ding eens: het aantal berichtjes van influencers aan het adres van horecaondernemers is de laatste jaren flink toegenomen.

"Ik krijg dagelijks meerdere aanvragen van mensen die zichzelf influencers noemen en hier een nachtje willen verblijven", vertelt Pascal Lesimanuaja, hoofd Marketing van Hotel Jakarta in Amsterdam. "Het zijn er gewoon te veel. Als ze een paar volgers hebben, vinden mensen zichzelf al een influencer." Hij gaat alleen nog in op een aanbod als dat uitzonderlijk goed bij hun hotel past.

Positief

Andere bedrijven zijn positiever. Influencers spelen bij hen een belangrijke rol in hun marketing. "Ze hebben een groot bereik onder mensen die we normaal niet bereiken", zegt bijvoorbeeld Emiel Ros, social mediaspecialist van Droomparken, een keten van vakantieparken.

Een aantal jaar geleden startte Droomparken met het concept tiny houses. En die zijn populair bij influencers. "We worden dagelijks benaderd", zegt Emiel. En hij gaat daar, vooral in het laagseizoen, graag op in.

Maar in onze rondgang gaf ongeveer de helft van de horeca-ondernemers aan minder enthousiast te zijn.

Zo is het moeilijk meetbaar wat een influencer opbrengt, vertelt ook Estelle Ender. Zij doet social media-marketing voor een aantal restaurants in Rotterdam. "Je kunt niet terugzien hoeveel mensen een cappuccino komen drinken omdat er vorige week een influencer was."

Zelfverrijking

Estelle voegt toe dat influencers in spÚ soms een hele fotoshoot houden om te laten zien dat ze in jouw hippe tent waren. "Dat is nep. Ik heb liever gasten die een foto van hun bord eten maken en uit zichzelf een foto online zetten."

Horecaondernemers krijgen ook te maken met influencers die een gratis maaltijd of overnachting eisen, zonder dat ze zich hebben verdiept in wat een hotel of restaurant eigenlijk doet.

"Dan maakt de grootte van een influencer niet uit," zegt Pascal van hotel Jakarta. "We hebben liever iemand die 15.000 volgers heeft en die past bij wat we willen uitstralen, dan iemand met 500.000 volgers die alleen voor zelfverrijking komt."

Hard werken

Natuurlijk zijn er ook veel influencers die heel professioneel samenwerken. Voor grote influencers is Instagram vaak een voltijdbaan. Ze bedenken marketingcampagnes en steken veel tijd in hun posts.

Ook kleine influencers doen hun best iets extra's te bieden voor het bedrijf waar ze mee werken, Jessica Jansen (23.000 volgers) bijvoorbeeld. "Ik maak illustraties of help met designwerk. En ik kan foto's en video's maken voor het kanaal van het bedrijf waar ik mee samenwerk."

Weinig volgers, toch invloed

Sophie Boerman, communicatie-onderzoeker van de Universiteit Amsterdam, doet onderzoek naar reclame via influencers. Ook zij ziet hun rol toenemen. "Influencers zijn interessant voor bedrijven vanwege hun bereik en vanwege hun geloofwaardigheid." Ze kunnen invloed uitoefenen op het gedrag van hun volgers. "Maar niet alle posts die influencers in opdracht van bedrijven plaatsen, worden herkend als reclame. Je wordt dan misleid of onbewust be´nvloed."

Wel is de invloed van influencers verschillend. Een grote influencer, zoals Rihanna, heeft misschien een groot bereik, maar hij of zij kan niet alles verkopen op Instagram. Het gaat immers om geloofwaardigheid. Daarom werken merken soms juist samen met kleine of niche influencers. "Die hebben niet zo veel volgers, maar ze worden wel gezien als heel geloofwaardig of expert binnen een bepaalde markt", legt Sophie uit.

Nano-influencer

Toch betekent dit niet dat kleine Instagrammers met een paar honderd volgers ook op gratis overnachtingen kunnen rekenen. Er is een ondergrens - al ligt die voor iedere ondernemer anders. Zo zegt de een dat je zeker 2000 volgers moet hebben en de ander doet niks met je aanvraag als je minder dan 100.000 volgers hebt.

Sterven in het stembureau: dit waren de eerste verkiezingen voor iedereen

Lange rijen bij de stembureaus, zenuwachtige echtparen en gestuntel in de stemhokjes. Het is 5 juli 1922, verkiezingsdag. Een hele speciale, want voor het eerst mogen alle volwassenen van 25 jaar en ouder - mannen Ún vrouwen - de gang naar de stembus maken. En dat is nog best even wennen.

Niet zo gek, want lange tijd had maar een heel klein deel van de mensen stemrecht.

In onze interactieve special 'Stemmenstrijd' kun je kijken of jij bij de kleine groep mensen hoorde die al vˇˇr het algemeen kiesrecht naar de stembus mocht:

In 1917 kregen mannen al algemeen kiesrecht, in 1919 - precies honderd jaar geleden - kwamen vrouwen daarbij. Omdat er in 1918 ook verkiezingen waren, hadden mannen al een keer kunnen oefenen met het stembiljet. Maar vrouwen nog niet. En bovendien was het stemmen ook voor veel mannen nog lang geen tweede natuur. Hoe ging dat, op die verkiezingsdag in de zomer van 1922?

Een reconstructie lees je in dit artikel. Bekijk de video hieronder voor unieke historische beelden van de verkiezingsdag:

Het is acht uur 's ochtends, de stembureaus gaan open. "De mensen maken queue", schrijft het Limburgsch Dagblad daar drie dagen later over. "Nooit zoveele echtparen bij elkander gezien." Veel stelletjes gingen namelijk samen naar de stembus, nu dat voor het eerst kon. "De vrouwen zouden wenschen, dat het iedere week stemming was, zegt iemand, want nu laat de man zijn vrouw niet tehuis."

Maar er kwamen ook veel vrouwen alleen stemmen, haast de Limburgse krant zich te zeggen, "gewapend met het stembiljet, het vasthoudend alsof het iets kostbaars was". In Den Haag bekenden sommige vrouwen dat ze de hele nacht niet hadden geslapen van de zenuwen, schrijft het Haagse avondblad Het Vaderland.

Stemspijbelaars

Er waren in 1922 ruim drie miljoen kiesgerechtigden, een verdubbeling ten opzichte van vier jaar daarvoor, toen alleen mannen mochten stemmen.

Het kiesrecht ging trouwens iets verder dan mogen stemmen: je moest. Er gold een stemplicht, dus je was verplicht om naar de stembus te gaan en je stem uit te brengen (of blanco te stemmen). Deed je dat niet, dan moest je bij de burgemeester van je woonplaats melden waarom je had verzuimd. Als hij akkoord ging met je verklaring, was er niks aan de hand. Maar 'stemspijbelaars' konden in het uiterste geval een berisping krijgen of een boete van maximaal drie gulden.

Tragische sterfgevallen

Iedereen moest dus bij het stembureau komen opdagen. Ook mensen die dat zonder die verplichting misschien niet hadden gedaan. De Delftsche Courant maakt twee dagen na de verkiezingen van 1922 bijvoorbeeld melding van een tragisch incident in het Zuid-Hollandse dorp Slikkerveer. Daar "is een man in het stembureau, nadat hij gestemd had, dood neergevallen".

Deze man kon zijn stem nog net uitbrengen. Maar dat gold niet voor iedereen. "Te Enkhuizen werd een bejaard en ziekelijk man per auto gehaald om te stemmen", meldt bijvoorbeeld het socialistische dagblad Het Volk. "Hij werd in het stemlokaal gedragen, maar voor hij gestemd had, zakte hij in elkander en even daarna was hij een lijk."

Rood potlood en een groot stembiljet

Dit soort beklagenswaardige gevallen ten spijt, verliep de verkiezingsdag over het algemeen goed. Van tevoren waren er op sommige plekken dan ook 'proefstemmingen' georganiseerd, waar mensen konden oefenen met het invullen van het stembiljet.

Dat mocht niet altijd baten. Er zijn voorbeelden van mensen die alle stemvakjes inkleurden. Dat gebeurde in 1922 trouwens voor het eerst met een rood potlood, omdat het zwarte potlood dat tot die tijd werd gebruikt te weinig contrast bood. Het idee kwam van een liberale burgemeester. Hij was ge´nspireerd door de slogan van de socialistische SDAP in 1918: "Stem rood door Troelstra zwart te maken."

Er waren ook kiezers "wien de schrik om het hart sloeg als zij het groote stembiljet met de honderden namen hadden opengeslagen", lezen we op 5 juli 1922 in de Provinciale Geldersche en Nijmeegsche Courant. Voor deze "weinig snuggere kiezers" had de katholieke krant De Tijd geen goed woord over. "En dat zulk een massa vrouwen, die natuurlijk een menigte ongeschoolden in het verkiezingswerk in de stemlokalen bracht, de risico's nog grooter maakte, ligt voor de hand."

Na gelezen te hebben over de stembiljetfrustraties en sterfgevallen van 5 juli 1922 wil je misschien ook nog weten hoe die verkiezingen afliepen. Aan de eerste Tweede Kamerverkiezingen waarbij iedere volwassene boven de 25 jaar mocht stemmen, deden 48 (!) partijen mee. Daarvan kwamen er twaalf in de Tweede Kamer, waarvan twee gecombineerde. Hier vind je de uitslag.

Confessionele partijen, zoals de Rooms-Katholieke Staatspartij (RKSP) en de Christelijk-Historische Unie (CHU), behaalden bij de verkiezingen meer dan de helft van alle Tweede Kamerzetels. "Dat is de ironie van het geheel", zegt Ron de Jong, kiesrechtdeskundige en onderzoeker bij de Kiesraad. "Vooral linkse partijen hadden zich ingezet voor het vrouwenkiesrecht, maar degenen die er met de winst vandoor gingen waren hun tegenstanders: de confessionelen." Voor een deel kwam dat waarschijnlijk doordat vrouwen in die tijd kerkelijker en conservatiever stemden dan mannen.

Home | Contact