TV via Internet

Kijk gratis Nederlandse televisie programma's via het internet!

Kijktips Nederland 3

Wat is er op dit moment op Nederland 3? Nederland 3 is een typische culturele en wetenschappelijke zender van de publieke omroep. Verdieping en kennisdelen staan hier als begrippen centraal. Omroepen als VPRO en VARA bieden van oudsher veel aanbod op deze zenders. De Wereld Draait Door was hier ook op. En wat zijn de leuke kijktips voor vanmiddag en vanavond op Nederland 3? Bekijk hieronder het overzicht!

Top 5 actuele programma's

Bestellen uit China: spotgoedkoop, maar wat als het tegenvalt?

Wellicht herkenbaar: je bestelt iets uit China, maar krijgt heel wat anders, niets, iets dat te klein is of een kabeltje dat brandgevaarlijk blijkt. Nu we steeds meer uitgeven aan online shoppen in het buitenland, krijgen zulke consumentenproblemen ook meer aandacht.

Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken moest er al twee keer Kamervragen over beantwoorden en ook de Consumentenbond trok aan de bel: AliExpress houdt zich niet aan de regels voor consumentenkoop in Nederland, zeggen ze. Bedenktijd ontbreekt, net als de standaardgarantie. En wil je naar de rechter? Moet je voor naar Hongkong.

We pikken het allemaal maar, die mankementen bij onze online bestellingen uit China, maar eigenlijk heb je veel meer rechten. Dat leggen we je uit in de video hieronder:

In 2018 kochten vijf miljoen Nederlanders online producten in het buitenland, 32 procent meer dan in 2017. Samen gaven zij 880 miljoen uit bij buitenlandse webshops: 270 miljoen in China, blijkt uit deze cijfers.

In China is 'Ali' nog veel groter: 80 procent van alle internetaankopen gebeurt daar via AliBaba, het moederbedrijf van AliExpress. Dat beursgenoteerde bedrijf is met een marktwaarde van 475 miljard dollar groter dan Amazon, eBay en Paypal bij elkaar.

Wat als je bestelt, maar AliExpress niet levert?

We vroegen onze volgers op Instagram wat hun ervaring is met bestellen bij Ali. De meesten die reageren, zeggen dat ze zich niet zo druk maken als de bestelling tegenvalt. Bij de Consumentenbond wordt dan ook niet veel geklaagd: 189 keer in het afgelopen jaar. Ter vergelijking: over de grote speler Bol meer dan 1000 keer.

De meeste bestellingen in China vanuit Nederland komen niet boven de 22 euro uit. Zo voorkom je namelijk dat je inklaringskosten á 15 euro en 21 procent btw moet betalen. "Aangezien spullen vaak goedkoop zijn, nemen de meeste klanten het risico dat iets tegenvalt op de koop toe", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. En die 14 dagen bedenktijd maakt de meeste van onze Insta-volgers ook niet uit. De verzendkosten naar China zijn vaak duurder dan het product zelf.

VVD-Kamerlid Thierry Aartsen reageert minder laconiek. Hij begint over usb-sticks en iPhone-stekkers die vlam vatten. Zonder consumentenregels is het namelijk lastiger om af te dwingen dat producten aan bepaalde veiligheidsvoorschriften moeten voldoen, zegt hij.

"En nu gaat het nog om iPhone-kabeltjes die in de brand vliegen, al liggen die ook naast je bed, we krijgen ook de eerste signalen binnen dat er bouwkabels uit China worden gebruikt waarvan we de veiligheid niet weten."

Waarom pastoor John studenten het graf in jaagt

In je tussenuur tot bezinning komen in een graf? Dat kan bij de studentenkerk in Nijmegen. Pastor John Hacking groef eigenhandig een graf en hoopt dat studenten erin nadenken over het leven, de dood en alles wat daarbij komt kijken.

Melissa Ketelaar (22) durfde het aan en ging erin liggen. Ze kreeg in een WhatsApp-groep een bericht doorgestuurd van vrienden over het graf, want die vonden het echt iets voor haar. "Er zijn vooraf flink wat grapjes over gemaakt. Zo vertelde ik mijn vriend dat ik verwachtte om 'herrezen' terug te komen", zegt Melissa.

NOS op 3 mocht een meditatiesessie van Melissa in het graf bijwonen:

De studente Algemene Cultuurwetenschappen heeft 40 minuten in het graf gelegen. In die tijd dacht ze na over de dood, maar vooral over het leven. "Ik ben niet religieus, dus ik ga ervan uit dat het leven stopt als ik doodga. In het graf ging ik nadenken over wat voor mij echt belangrijk is. Mijn conclusie was dat dat mijn geliefden zijn."

Melissa is gothic en ziet de ironie er wel van in: "Een goth die in een graf gaat liggen; dat is misschien wel heel typisch. Maar voor mij staat het echt los van elkaar. Dat ik gothic ben hoort bij mij, maar dat ik graag reflecteer op het leven, ook. En daar gaat het bij mediteren om."

Het project is volgens pastoor John gericht op alle studenten, ongeacht hun achtergrond of geloof. "Drie moslimmeiden hebben erin gelegen en achteraf hebben we lang met elkaar nagepraat. Ze vertelden dat ze vanuit hun geloof worden aangespoord om elke dag een momentje stil te staan bij hun sterfelijkheid. Deze lichamelijke ervaring hielp hen daarbij."

Dit is ons Goede Verhaal. Elke zondag gaan we op zoek naar mensen met oplossingen voor problemen in hun wijk, dorp, stad of de wereld. Heb jij tips voor een Goed Verhaal dat wij moeten vertellen? Stuur ze dan naar nosop3@nos.nl o.v.v. Goed Verhaal.

Zo plukt de wereld de vruchten van Nederland

Hij heeft 20 miljoen kleine boeren in ontwikkelingslanden aan een goed bestaan geholpen en nog eens honderden miljoenen mensen directe toegang gegeven tot voedzame lokale groenten. Simon Groot, een 84-jarige oer-Hollandse zesde generatie zaadveredelaar uit Enkhuizen, wordt deze week in het zonnetje gezet.

Hij krijgt woensdag de prestigieuze World Food Prize, ook wel de Nobelprijs voor Voedsel genoemd. Een bijzondere prestatie, die symbool staat voor nog iets veel groters. Groot is namelijk de verpersoonlijking van heel agrarisch Nederland. Want met onze kennis voeden wij de wereld.

In deze video legt NOS op 3 uit hoe innovatief Nederland is op voedselgebied, waar al die kennis vandaan komt en hoe belangrijk ons land is in de wereldvoedselvoorziening:

Zo ziet de veiling achter een cookiemelding eruit

Er gaat geen dag voorbij zonder dat je online advertenties ziet. Sommige willekeurig, maar vaak zijn ze op jou gericht. Dat kan, omdat jij daarmee akkoord bent gegaan. Die cookie-melding, weet je wel? Hoe werkt die advertentieverkoop eigenlijk?

In het interactieve verhaal hieronder laten we je zien welke wereld er in werking treedt als jij op de melding 'Cookies akkoord' klikt.

Advertentieruimte wordt verkocht op online veilingen. Dat gaat sneller dan je met je ogen knippert. Realtime bidding wordt dat genoemd. Op die manier laten Google, Instagram, Facebook en honderden andere bedrijven je advertenties zien.

Het draait allemaal om de tracking cookie. Dat is een klein bestandje dat, als jij akkoord bent gegaan, op je computer of telefoon wordt geplaatst om je online te kunnen volgen. Als jij veel websites bezoekt waar een adverteerder een cookie mag plaatsen, dan daarmee kan-ie veel over jou leren: je interesses, je leeftijd, waar je leeft en wat voor producten je koopt. Hoe meer informatie er over je is, hoe meer je waard bent voor een adverteerder.

Aan de kant van de adverteerder ziet dat er zo uit, vertelt Pieter Borst van online marketingbureau SDIM. "Een opdrachtgever wil zijn product of merk bij een gerichte doelgroep onder de aandacht brengen: bijvoorbeeld onder vrouwen die net een huis gekocht hebben of net een kind hebben gekregen. Met dat profiel van jou kunnen wij bepalen of je bij die doelgroep zit."

Kritiek

Met die profielen in de hand gaan ze vervolgens volledig geautomatiseerd handelen op de advertentieveiling, op zoek naar de beste match. Een zeer efficiënte match om iedere gebruiker de perfecte advertentie te laten zien, zeggen marketeers.

Maar privacywaakhond Bits of Freedom is kritisch. "Inherent aan dit systeem is dat er heel veel informatie over je wordt verzameld en dat jouw persoonsgegevens met veel partijen wordt gedeeld", zegt woordvoerder David Korteweg. "Honderden bedrijven krijgen jouw gegevens voor één advertentie. Bedrijven wisselen die gegevens met elkaar uit om zo allemaal een nóg completer profiel van jou te maken", voegt Rob van Eijk van Blaeu Privacy Response Team toe. Met maar een doel: jou een advertentie voorschotelen waar je op klikt.

Omdat jouw profiel veel geld waard kan zijn en een bieder op de veiling net dat stapje voorsprong kan geven op de tegenstander, is er een levendige handel ontstaan in jouw gegevens. Dat is niet alleen informatie over je surfgedrag. "Jouw geboortedatum, waar je woont, dat soort informatie wordt soms ook gebruikt", legt Marco Kloots van online advertentiebureau Platform 161 uit. "Niet veel partijen hebben die informatie. "Google en Facebook wel, want dat delen gebruikers met ze via hun Facebookprofiel of hun Google-mailadres."

Maar die informatie duikt toch op bij deelnemers aan de advertentieveiling. Zo deelde Twitter deze week nog "onbedoeld" e-mailadressen van gebruikers met adverteerders. En eerder dit jaar moest de Kamer van Koophandel door de Autoriteit Persoonsgegevens stoppen met het op grote schaal doorverkopen van adresgegevens van ondernemers voor marketingdoeleinden, die verkoop was in strijd met de privacywet. "Er zijn allerlei partijen die zulke data beschikbaar hebben. Die kun je inkopen om gericht te adverteren", legt Borst uit. "Maar niet alles mag doorverkocht worden. Vooral persoonsgegevens niet."

Wetgeving verandert

Het was tot voor kort niet altijd duidelijk waar de data die je als adverteerder gebruikt vandaan kwam, zegt Borst. "Terwijl je wel zeker wil weten dat het op een eerlijke manier is gebeurd. Dankzij nieuwe wetgeving is dit aan het veranderen." Je kunt niet meer zomaar zonder toestemming van de gebruiker gegevens verzamelen; of het nou anoniem, pseudo-anoniem of persoonsgegevens zijn. "De controle ligt nu meer dan ooit bij de gebruiker. Neemt niet weg dat er altijd nog een grijs gebied zal zijn."

En de rol van cookies verandert. Ten opzichte van 2009, toen realtime bidding nog nieuw was, is niet alleen wetgeving strenger, maar browsers blokkeren ook steeds meer cookies die jouw gedrag kunnen volgen: in Safari, Chrome en Firefox wordt het blokkeren van die cookies steeds makkelijker. "Al staat de volgende technologie om je te volgen ook alweer klaar", legt Rob van Eijk uit. "Dat heet fingerprinting en dat kunnen cookie-blockers veel moeilijker tegenhouden."

Studenten geven gratis juridisch advies in de gevangenis

Hoe zeg je je huur op als je in de gevangenis zit? Of: krijg je verlof om een zieke oma te zien? Vragen waar gevangenen zich behoorlijk druk om kunnen maken. Maar die hun advocaat niet altijd kan beantwoorden. Daarom gaan rechtenstudenten Lars Klaver (24) en Jacorine Jager (23) iedere week vrijwillig naar de gevangenis om juridisch advies te geven.

Lars en Jacorine werken samen in een team van rechtenstudenten van Universiteit Utrecht. Elke week gaan de twee naar de gevangenissen in Nieuwersluis en Nieuwegein. Daar kunnen gevangenen een briefje inleveren met praktische vragen. Jacorine: "Wij gaan langs bij de gedetineerden, verzamelen vragen en geven de week erna antwoord in een brief". Dat antwoord bevat niet altijd goed nieuws. "Maar we zorgen in ieder geval wel voor duidelijkheid", zegt Lars.

Pauline Jacobs van Universiteit Utrecht begeleidt het project al vijf jaar. "Het is een prachtige kans voor studenten. Ze stappen uit hun bubbel en luisteren naar de menselijke verhalen achter een delict. Ze kunnen mensenkennis opdoen en hulp bieden. Ook merkten we dat er in de gevangenis behoefte is aan laagdrempelig juridisch advies. We beantwoorden wekelijks vijf tot tien vragen per gevangenis. Soms kunnen we niet eens alle vragen beantwoorden."

Waarom is dit werk zo nuttig voor rechtenstudenten? Volgens Lars leert hij anders kijken naar gevangenen: "Je kijkt verder dan alleen een strafzaak." Jacorine is het daarmee eens. "Gevangenen zijn ook gewoon mensen met gewone problemen. Die menselijke blik kan ik meenemen in mijn verdere carrière".

Dit is ons Goede Verhaal. Elke zondag gaan we op zoek naar mensen met oplossingen voor problemen in hun wijk, dorp, stad of de wereld. Heb jij tips voor een Goed Verhaal dat wij moeten vertellen? Stuur ze dan naar nosop3@nos.nl o.v.v. Goed Verhaal.

Home | Contact