TV via Internet

Kijk gratis Nederlandse televisie programma's via het internet!

Kijktips Nederland 2

Wat is er op dit moment op Nederland 2? Nederland2 is toch meer de amusementszender van de publieke omroep. De TROS, de AVRO en BNN zie je hier vaak op. En wat zijn de leuke kijktips voor vanmiddag en vanavond op Nederland 2? Bekijk hieronder het overzicht!

Top 5 actuele programma's

Slachtoffers monstertruck Haaksbergen schadeloos, maar schade blijft groot

Het is vandaag precies zes jaar geleden dat bij een mislukte stunt met een monstertruck op een parkeerplaats in Haaksbergen drie doden en bijna dertig gewonden vielen. Onder de doden was een jongen van 5 jaar. Van de gewonden gaat een aantal tot op de dag van vandaag gehandicapt of verminkt door het leven. Wel zijn inmiddels bijna alle slachtoffers schadeloos gesteld.

De beelden van de monstertruck die zich vol in het publiek boorde, gingen destijds de hele wereld over.

Behalve dat erna grote politieke beroering ontstond over de vergunning, waardoor toenmalig burgemeester Hans Gerritsen uiteindelijk het veld moest ruimen, bleek al snel dat de gewonde slachtoffers mogelijk een lange juridische strijd te wachten stond over de schadeafwikkeling. Er was namelijk veel onduidelijkheid over de verzekering van het evenement. Daarop besloot het landelijk Waarborgfonds in de bres te springen.

Camper voor een van de zwaarste slachtoffers

Volgens Lodie van Duijse, manager van het Waarborgfonds, was van begin af aan het uitgangspunt dat de slachtoffers niet in de kou mochten komen te staan. Er moest daarom één centraal loket komen, waar zij terechtkonden: "Dat past bij de doelstelling die wij als Waarborgfonds hebben om de slachtoffers van verkeersongevallen te beschermen als zij niet elders terechtkunnen." Al nam dat niet weg dat sommige slachtoffers in een jaren slepend traject belandden, iets wat overigens kenmerkend is voor medische schadedossiers.

De langstlopende dossiers zijn ook de meest complexe, weten ze bij het Waarborgfonds. "Een van de zwaarste slachtoffers is een twintiger, die urenlang onder het wiel van de monstertruck heeft gelegen en niet meer kan praten of slikken. Een dagje uit is voor hem dus niet mogelijk." Het Waarborgfonds regelde uiteindelijk een camper voor de man zodat hij een vriend in Zwitserland kon bezoeken. "Daarmee kreeg hij weer wat vrijheid terug."

Van de in totaal zestig dossiers nam het Hengelose letselschadebureau Drost er ruim vijftig voor z'n rekening. Daarvan liggen nog drie dossiers op de plank, zegt Marga Heijink van Letselschadepraktijk Drost tegen RTV Oost. Het Hengelose bureau werkte bij de afwikkeling van het monstertruckdrama nauw samen met het Waarborgfonds.

'Beleef het nog bijna dagelijks'

Een van de slachtoffers die schadeloos zijn gesteld, is Michiel Weustink uit Hengelo. De autoliefhebber was die dag samen met zijn vrouw en zoontje bij het evenement. Vrouw en zoon kwamen met de schrik vrij, Michiel was heel wat minder fortuinlijk. Hij brak zijn rug op twee plaatsen en lijdt nog iedere dag pijn. "Ik was houtbewerker met hart en ziel, maar dat kan ik niet meer doen. Ik werk nu in de elektronica."

Hij benadrukt dat het Waarborgfonds en letselschadebureau Drost hem erg goed hebben geholpen, onder meer bij het vinden van ander werk. "Ook werd er bijgesprongen als ik het door de hoge ziektekosten financieel moeilijker had." Zijn letselschadedossier werd vorig jaar gesloten. "Maar dat ongeluk maak ik nog bijna iedere dag mee."

Volgens het Waarborgfonds is de totale schade van het monstertruckdrama voorlopig becijferd op circa zes miljoen euro. Daar komt echter nog een bedrag bovenop van de niet-afgesloten dossiers.

Herdenking

Nabestaanden en andere slachtoffers houden traditioneel ieder jaar een eigen herdenking bij het monument op de plek van het drama. Dat gebeurt in de loop van de middag, rond het tijdstip van het drama van destijds.

Monstertrucker Mario D. werd ook in hoger beroep veroordeeld tot vijftien maanden celstraf. Aanvankelijk was hij daartegen in cassatie gegaan, maar vorig jaar trok hij dat verzoek in en legde zich bij het arrest neer.

Tweede verdachte aangehouden voor mishandeling boa's in Medemblik

De politie heeft een tweede verdachte aangehouden voor de bedreiging en mishandeling van twee boa's dit weekend in een café in Medemblik.

De verdachte meldde zich zelf bij de politie, zegt een politiewoordvoerder tegen de regionale omroep NH Nieuws.

De politie was op zoek naar een tweede verdachte die de toezichthouders mishandeld zou hebben. De uitbater van het café, die werd aangehouden voor bedreiging, zit nog altijd vast. Het café is op last van de burgemeester twee weken gesloten.

Bedreigd en mishandeld

De toezichthouders controleerden dit weekend het café even na middernacht op naleving van de coronamaatregelen. In het café zagen ze dat er onvoldoende afstand werd gehouden en dat er werd gerookt. Ze maakten daarom foto's van de situatie in het café.

De eigenaar ging met ze in gesprek, maar volgens de politie liep dat uit de hand. De boa's werden met de dood bedreigd en mishandeld. Een van hen raakte hierbij lichtgewond. Bezoekers pakten de telefoon af en de gemaakte foto's werden verwijderd. Ook werden de controleurs enige tijd tegen hun zin in het café vastgehouden.

Podcast De Dag: Jos B. spreekt - maar wat zegt hij?

Er is dus toch een verklaring gekomen van Jos B., de hoofdverdachte in de zaak rond de dood van Nicky Verstappen. Het jongetje werd in augustus 1998 dood aangetroffen op de Brunsummerheide, niet ver van de plek waar hij op zomerkamp was. Al die tijd is het een raadsel gebleven wat er met hem is gebeurd. Jos B. kwam pas in 2018 in beeld na een dna-match. Hij heeft altijd ontkend dat hij iets met de zaak te maken heeft. Verder zweeg hij. Tot vandaag.

B. kwam met een videoverklaring, waarin hij vertelde dat hij het jongetje dood heeft gevonden op de plek waar de politie hem later ook aantrof. Waarom komt hij nu ineens met dit verhaal en wat betekent dat voor het proces? NOS-redacteur Thomas Kusters vertelt in podcast De Dag over hoe ingewikkeld deze zaak is voor het Openbaar Ministerie.

Deze aflevering van De Dag kun je hier beluisteren. Bevalt het? Vergeet je dan niet te abonneren.

Onze podcasts:

De Dag: elke werkdag hoor je bij De Dag gesprekken die nét even verder graven, verteld door betrokkenen en journalisten van alle omroepen.

Met het Oog op Morgen: elke dag een overzicht van het nieuws, een blik in de ochtendkranten en het betere journalistieke interview.

De NOS op 3 Tech Podcast: iedere donderdag praten Casper Meijer of Jonna ter Veer en hun gasten je bij over het laatste nieuws uit de wereld van technologie en sociale media.

Het Beste uit het Oog: iedere zaterdag selecteert de redactie van Met het Oog op Morgen de mooiste gesprekken van de afgelopen week.

De Stemming van Vullings en Van der Wulp: elke vrijdag een nieuwe aflevering waarin de politieke week wordt doorgenomen. Gemaakt door NOS en EenVandaag.

NOS Voetbalpodcast: iedere maandag nemen voetbalcommentatoren de week door, met anekdotes van experts en vooruitblikken op komende wedstrijden.

Lijst met maatregelen: geen publiek bij sportwedstrijden, horeca om 22.00 uur dicht

Er wordt nog overlegd, maar een deel van de maatregelen die het kabinet vanavond gaat bekendmaken lijkt al uitgelekt te zijn. Er circuleert een lijst, waarvan nog niet helemaal zeker is dat alles precies zo doorgaat, maar bronnen zeggen dat het hier in grote lijnen op neer zal komen.

Ingewijden weten te vertellen dat er "ingrijpende maatregelen" tegen de corona-uitbraak genomen worden die voor drie weken gelden.

Twee maatregelen zouden al besloten zijn. Horeca in het hele land moet om 22.00 uur de deuren sluiten, en mag het laatste uur niemand meer binnenlaten. En bij sportevenementen is geen publiek meer welkom, niet bij profwedstrijden en niet bij amateurwedstrijden.

Hieronder andere belangrijke punten van de lijst:

Thuiswerken wordt strikter gehandhaafd. Werkgevers gaan aangesproken worden op overtredingen en tijdelijke sluiting van een bedrijf behoort tot de mogelijkheden Alleen nog noodzakelijke reizen van en naar Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, hierop zijn wel uitzonderingen Voor contactberoepen wordt een registratieplicht ingevoerd (dus je gegevens opgeven als je naar de kapper gaat) om het bron- en contactonderzoek van de GGD makkelijker te maken In de supermarkt mag je alleen nog naar binnen met een winkelwagentje, dat van tevoren wordt ontsmet Er wordt ook gekeken naar groepsgroottes, zowel binnen als buiten en ook het aantal mensen dat je thuis kan uitnodigen wordt besproken

De maatregelen zouden morgen om 18.00 uur ingaan. Na drie weken wordt het effect ervan geëvalueerd.

Vanmiddag is er nog overleg tussen de voorzitters van de veiligheidsregio's en minister Grapperhaus over de uitwerking van de maatregelen. Vanavond om 19.00 uur geven premier Rutte en minister De Jonge een persconferentie waarin ze de precieze maatregelen gaan bekendmaken.

Fors meer vrachtauto-incidenten door drukte en warm weer

Het aantal gemelde incidenten met vrachtwagens is afgelopen jaren sterk toegenomen. In 2017 waren er 5773 meldingen van pech en ongevallen, in 2018 6111 en vorig jaar 7811, blijkt uit cijfers van de Stichting Incident Management Vrachtauto's (STIMVA).

Mogelijke oorzaak van de toename is dat er door de aantrekkende economie steeds meer vrachtverkeer op de weg was. Ook speelde mee dat het vorig jaar vaak extreem warm was. Op maar liefst 14 dagen was er sprake van ongebruikelijke hitte. Op deze dagen hadden vrachtauto's bijna twee keer zoveel pech als normaal.

Het lukt bergers wel steeds vaker om de weg binnen een uur weer vrij te krijgen. Vorig jaar was 56 procent van de bergingen binnen een uur afgehandeld, in 2016 was dit nog 49 procent, blijkt uit de jaarrapportage van de Stichting Incident Management Vrachtauto's (STIMVA).

Volgens het rapport wordt slechts 1 procent van de files veroorzaakt door een vrachtauto-ongeluk, maar is de impact van die files wel minstens vier keer zo groot als gemiddeld. Zo werd vorig jaar 4,3 procent van de extra reistijd door files veroorzaakt door een vrachtauto-incident.

Nederlandse chauffeurs

Na incidenten met vrachtauto's is vaker dan bij andere ongelukken de hele weg geblokkeerd. Vrachtauto-ongelukken veroorzaken vaak een ravage. Het wegdek moet daarna worden schoongemaakt of hersteld en de vracht moet worden opgeruimd en worden overgeladen in een andere vrachtauto.

Het rapport bevestigt niet het vermoeden dat buitenlandse chauffeurs verantwoordelijk zijn voor veel ongelukken. Bij bijna twee derde van alle gemelde vrachtauto-incidenten is een Nederlandse chauffeur betrokken. In 9 procent van de gevallen is de chauffeur Pools, in 4 procent is de chauffeur een Roemeen en in eveneens 4 procent van de gevallen is het een Duitser.

Bandenpech

Dat er op tropische dagen incidenten gebeuren dan normaal, komt vooral door bandenpech, wat sowieso een belangrijk oorzaak is van problemen op de weg met vrachtauto's.

Om het aantal problemen met vrachtwagenbanden te verminderen, lopen er proeven op de A16 en de N279, de provinciale weg tussen Den Bosch en Horn in Noord-Limburg.

Op de A16 wordt bij Dordrecht op de rechterrijbaan de bandenspanning van alle vrachtauto's gemeten. Het systeem herkent extreme afwijkingen. Transportbedrijven die meedoen aan de proef krijgen daarvan een melding.

Ook op de N279 wordt de bandenspanning gemeten, maar daar wordt de chauffeur met een bord langs de weg direct gewaarschuwd als de spanning niet goed is. De eerste resultaten van deze proeven zijn positief, meldt de STIMVA.

Home | Contact